Nieuwsbrief 1, 9 november 2023 |
|
Nieuwsbrief 1 | 9 november 2023 |
Samen naar inclusief onderwijs |
|
Voorwoord Annette Giling
Na een vliegende start is de herfstvakantie alweer voorbij. Samen met onze collega’s op de scholen zijn we volop bezig onze leerlingen optimaal te begeleiden in hun ontwikkeling. De opdracht om inclusief onderwijs te geven hoort daar ook bij. Inclusief onderwijs staat niet op zichzelf: dat vraagt om een inclusieve samenleving. Met de gemeente, onze kernpartners uit de voorschoolse voorzieningen en het voortgezet onderwijs én natuurlijk met onze scholen, werken we aan een gezamenlijke visie op inclusief onderwijs. Hiervoor zijn al zinvolle bijeenkomsten geweest en het actieplan daarvoor rollen we nu verder uit.
Op de professionaliseringsmiddag van 17 januari 2024, ‘Amstel & Meer-dag, op naar de toekomst’, is de inclusiegedachte het centrale thema. Deze dag organiseren we samen met swv PO Amstelronde en swv VO Amstelland en de Meerlanden. We hebben topsprekers uitgenodigd en een prachtig programma samengesteld waarin onze kernpartners én kinderen en jongeren een belangrijke rol hebben! Verderop in de nieuwsbrief leest u er meer over.
Naast de inclusieopdracht staan ook andere ontwikkelingen niet stil. Zo zijn we bijna rond met de bezetting voor de bovenschoolse maatwerkgroep meer- en hoogbegaafdheid, is de projectgroep Interprofessioneel samenwerken van start gegaan en zijn de Netwerkgroep kwaliteit en de Klankbordgroep gevormd, waardoor we een waardevolle uitwisseling tussen theorie en praktijk kunnen vormgeven.
Volg ons via LinkedIn en onze website om op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen!
Hartelijke groet,
Annette Giling
directeur-bestuurder
|
|
‘Meertaligheid maakt het onderwijs toegankelijker, eerlijker en rijker’ |
De eerste netwerkbijeenkomst van dit schooljaar op 10 oktober stond in het teken van ‘cultuursensitief handelen en meertaligheid in het onderwijs’. Jantien Smit, lector Meertaligheid en Onderwijs aan de Hogeschool Utrecht, was één van de sprekers: “Onze boodschap naar nieuwkomersleerlingen zou moeten zijn: jij bent welkom, en jouw taal dus ook.” |
|
Subsidie Wel in ontwikkeling: onderzoeken wat wél kan |
Binnen samenwerkingsverband Passend Onderwijs Haarlemmermeer werken we aan ontwikkelkansen voor alle leerlingen. Ook leerlingen die langere tijd niet naar school gaan. Daarom hebben we een aanvraag gedaan voor Wel in ontwikkeling, een subsidie vanuit het Nationaal Programma Onderwijs voor kinderen en jongeren die niet staan ingeschreven op een school. Met de samenwerkingsverbanden Amstelronde en Amstelland en De Meerlanden starten we een pilot waarbij we vijf leerlingen in deze doelgroep een vorm van ontwikkeling gaan bieden. |
|
Save the date: Amstel & Meer-dag op woensdag 17 januari 2024 |
De beweging naar inclusief onderwijs kunnen we alleen samen maken. Daarom slaan we de handen ineen met de samenwerkingsverbanden Amstelronde (po) en Amstelland en de Meerlanden (vo) voor de allereerste gezamenlijke professionaliseringsmiddag: de Amstel & Meer-dag. Het centrale thema is de ontwikkeling naar inclusie. Het belang hiervan is groot, omdat we ons verantwoordelijk weten voor de toekomstige generaties. Kom dus ook naar deze middag in Novotel in Hoofddorp, op woensdag 17 januari 2024 van 13.00 tot 17.00 uur. Er is plek voor zo’n 200 deelnemers: klik hier om u aan te melden.
De middag is bedoeld voor de zorgteams, intern begeleiders, ondersteuningscoördinatoren, directeuren, leerkrachten po en vo, mentoren en teamleiders, leerplicht, schoolmaatschappelijk werk, GGD, jeugdzorg, bestuurders, wethouders en beleidsambtenaren. Behalve voor inhoud is er deze middag ook alle ruimte voor ontmoeting. We starten met een gezamenlijke lunch en sluiten af onder het genot van een hapje en drankje. Over het definitieve programma en de mogelijkheid om in te schrijven informeren we u binnenkort.
Meer informatie en aanmelden
|
|
Even voorstellen: Ingrid Moespot, expert meer- en hoogbegaafdheid |
Ik werk al bijna 25 jaar in het onderwijs en het blijft interessant! Mijn carrière begon in het voortgezet speciaal onderwijs (16+). Daar heb ik echt leren kijken naar wat de leerling nodig heeft om een stap te zetten in zijn ontwikkeling. De afgelopen 10 jaar heb ik dit kunnen inzetten bij het werken met begaafde leerlingen die ook vragen om een andere kijk.
Het werken met leerling, ouders en collega's, die allemaal anders zijn, maakt mijn werk boeiend. Het vraagt mij elke dag opnieuw te kijken hoe we samen deze leerlingen kunnen ondersteunen bij hun onderwijsbehoeftes en welbevinden. Bij het maken van deze gezamenlijke puzzel zet ik graag mijn kennis en ervaring in, maar ook mijn betrokkenheid en out of the box denken. |
|
Publieksversie ondersteuningsplan: ‘Samenwerken aan een optimale context voor ieder kind’ |
Eerder dit jaar presenteerden wij met trots ons Ondersteuningsplan 2024 – 2027; nu is er ook de publieksversie. Een mooi uitgevoerde beknopte versie van het plan, die bovendien digitaal door te bladeren is. In het plan lees je hoe we ons sterk maken voor een kansrijke ontwikkeling voor alle kinderen in de gemeente Haarlemmermeer.
Bekijk hier het Ondersteuningsplan 2024 - 2027 (publieksversie)
|
|
Update: dóór met zorgadviesteams op elke school |
Een betere aansluiting tussen passend onderwijs en jeugdhulp. Met dat doel sloeg het samenwerkingsverband PO in 2021 de handen ineen met de kernpartners, waaronder de gemandateerde professionals vanuit de Gemeente Haarlemmermeer: leerplicht, jeugdgezondheidszorg en de schoolcoaches van Altra. Dat leidde tot een vernieuwde invulling van de zorgadviesteams (ZAT). Iedere school kreeg een ZAT, waarbij we afspraken hebben gemaakt over ieders rollen en verantwoordelijkheden. Dit voorjaar is in het stuurgroepoverleg met de kernpartners besloten deze aanpak te continueren. De ZAT’s komen 6 keer per jaar bij elkaar.
In lijn met ons streven naar ontwikkeling, hebben we bovendien een projectgroep Interprofessioneel Samenwerken geïnitieerd. Binnen deze groep zijn vertegenwoordigers van onze huidige kernpartners samengebracht met als doel om de interprofessionele samenwerking verder te versterken. Bovendien is het Meer-team aan deze groep toegevoegd om onze gezamenlijke inspanningen verder te verrijken.
|
|
|